Behandlingsplan

Trots att det nu är över femton år sen jag lärde mig nya sätt att agera på så faller jag fortfarande tillbaka i gamla mönster ibland. Speciellt när något omkring händer mig som jag inte kan påverka. Mitt gamla mönster innebar bland annat att jag la mina egna behov åt sidan och bara hade fokus på andras behov. Det är inget jag gör medvetet utan det sker snarare med automatik. För att undvika att hamna i mina gamla mönstren igen så försöker jag med ojämna mellanrum gå tillbaka till min behandlingsplan och repetera stegen för mig själv.

Den ursprungliga behandlingsplanen, som finns i boken ”Kvinnor som älskar för mycket” av Robin Norwood, riktar sig till kvinnor som lever i en relation de inte mår bra av men som stannar ändå. Jag nämnde detta även i mitt tidigare inlägg ”Sinnesro”. Planen bygger i sin tur på 12-stegsmetoden som bland annat anonyma alkoholister använder som stöd i rehabilitering. Jag upplever att de här stegen fungerar i många olika situationer så därför delar jag med mig av planen och försöker kortfattat beskriva vad de tio stegen innebar för mig:

  1. Be om hjälp. Det första steget hade jag redan tagit då jag i mars -00 gick till min chef som i sin tur såg till att jag kom till företagshälsovården. Via dem fick jag sedan hjälp av terapeuter. Jag har alltid känt stöd från familj och vänner men det som verkligen hjälpt mig i min resa har varit alla terapeuter jag gått hos. Med sin utbildning och erfarenhet har de gett mig verktygen jag inte kunnat få på annat sätt.
  2. Låt tillfrisknandet bli viktigare än allt annat i ditt liv. Det var väldigt svårt att börja prioritera mig själv när jag under en lång tid haft fokus på de runt omkring mig, men det hjälpte att tänka på liknelsen med vad de säger om syrgas på flyget. Du måste sätta syrgasmasken på dig själv innan du hjälper andra. Samma sak här. Jag måste må bra för att kunna vara en bra hjälp till andra. När jag mådde som sämst fanns inget alternativ än att låta mitt tillfrisknande bli viktigast eftersom jag var så dålig att jag inte ens kunde ta mig upp ur sängen. Utmaningen låg snarare i att prioritera mig själv och mitt tillfrisknande när jag började må lite bättre igen. Jag började säga nej för att jag behövde det, istället för ja då någon annan behövde mig.
  3. Hitta andra som går igenom samma sak. Jag har alltid varit öppen med hur jag mår och på det viset skapat kontakt med andra som öppnar upp och berättar att även de mår dåligt. Nu följer jag flera på Instagram som delar med sig av sina erfarenheter kring psykisk ohälsa. Det är skönt att veta att fler går igenom samma sak, speciellt när man ibland känner sig ensammast i hela världen att må så här.
  4. Öva din andliga sida. Detta steg kändes konstigt för mig men min terapeut sa att jag behövde tro på en högre makt för att klara kommande steg. Hon hade rätt. Att förlita mig på en högre makt har verkligen hjälpt mig och hjälper mig fortfarande. Jag tror inte på någon gud såsom jag upplever att han beskrivs i kristendomen. Att se träd och stora stenar som fanns långt innan jag föddes och som finns kvar även efter jag lämnat detta liv ger mig däremot en känsla av att det finns något större. En högre makt som tar hand om det jag inte har förmåga till. Jag behöver inte definiera den högre makten mer än så. Det finns något, men jag vet inte vad.
  5. Släpp kontrollen. Jag tyckte ofta att det gick fortast eller blev bäst om jag själv såg till att det blev gjort. Efteråt har jag förstått att jag gjorde både mig själv och andra en björntjänst. Det finns ju fler sätt att göra saker på än mitt sätt. Och om jag alltid gör saker som andra borde göra så behöver de aldrig ta ansvar över det själv. Om jag alltid tycker att mitt sätt är det rätta så nedvärderar jag faktiskt de andra som gör det på ett annat sätt. Dessutom – om de nu gör fel så måste de få ta smällen för det. Hur ska de annars lära sig? För mig blev det lättare att släppa kontrollen när jag tänkte att det hjälpte andra att växa.
  6. Lär dig att inte lockas in i ditt gamla beteende. Mitt gamla beteende innebar ofta att jag bara gjorde. Utan att tänka. Snabbt skulle det gå. Och blev det fel så kunde jag ju bara göra om det lika snabbt. Det här steget innebar att jag fick öva på att vänta in och se vad som händer utan att jag måste agera. Jag bet mig ofta i tungan och tittade bort för att undvika att ta över. Den högre makt jag lärt mig i steg 4 att förlita mig på hjälpte mig att tänka att det säkert blir bra ändå på något sätt. Att se ett stoppljus i huvudet hjälpte mig att se om jag skulle avvakta eller om jag kunde agera.
  7. Se dina egna fel och brister. Jag började skriva dagbok kring mitt beteende, mina tankar och känslor. Jag läste igenom det jag skrivit för att försöka förstå. Jag kartlade mitt liv och mina relationer, för att se om det fanns mönster som kommer igen. Jag försökte förstå mitt beteende i olika situationer för att se vad det är som driver mig till olika beteenden. Jag lärde mig att allt jag gör är något jag har valt att göra. Även de jobbigaste sakerna. Innan utmattningen så kände jag ofta att jag inte hade några val. Allt var som ett ekorrhjul och jag åkte bara med. Genom att tänka att det är val jag gör så blev det lättare att ändra beteendet. Jag är fri att välja det som är bäst för mig. Det är ofta svåra val men jag kan välja.
  8. Utveckla dig själv. När jag släppt kontrollen och förstått att jag kan välja det liv jag vill leva så började jag prioritera annorlunda än tidigare. Jag började kunna se vad jag tyckte om och vad jag ville.
  9. Bli självisk. I positivt ordalag. Inte som i att bli okänslig och hänsynslös utan som i att sätta sig själv i första rum. Stegen innan bäddade för detta steg och det var nu självklart för mig att mina behov och önskningar är viktiga! Och det är min uppgift att se till att de uppfylls. Ingen annans.
  10. Dela med dig av din berättelse till andra. Det här steget hjälper mig att komma ihåg vad som gjorde att jag mådde bättre. Jag har alltid försökt vara öppen med min utmattning och har ofta berättat om vad som hjälpte mig att må bättre. Nu är även den här bloggen ett sätt att dela med mig och för att påminna mig själv.

Några tips om du vill läsa mer:

På Wikipedia finns en kort beskrivning av författaren Robin Norwood och där finns även länkar till de böcker hon skrivit, bland annat ”Kvinnor som älskar för mycket”. Tyvärr är den svenska översättningen slut på förlaget och har så varit i många år men på engelska finns den att köpa på de vanliga nätbokhandlarna om du är intresserad.

Anonyma alkoholister har på sin sida skrivit ned de 12 steg de följer för att klara att sluta dricka alkohol. Jag tittade på dem och bytte i tankarna ut ordet alkohol mot jobb. Ganska intressant liknelse. Följ länken om du blir nyfiken; AA 12 steg.

Prästen Olle Carlsson har skrivit boken ”Livsstegen, tolv steg till inre hälsa” som också bygger på 12-stegsmetoden. Länk till hans sida; Olle Carlsson. Han delar även med sig av dagliga tankar och visdomsord på sin facebooksida som jag tycker är väldigt nyttiga och hjälper mig att reflektera i vardagen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s